انواع کلاس بندی بدنه خودرو

آشنایی با انواع بدنه خودرو از نظر کلاس ، سایز ، جنس

ژانویه 12, 2022 توسط مدیر سایت 0

انواع بدنه خودرو از نظر کلاس

خودرو از نظر کلاس و فرم به دسته های زیر تقسیم می شود که در ادامه انواع کلاس بدنه خودرو کامل توضیح داده شده است.

  1. سدان(سالون)
  2. استیشن
  3. هاچ بک
  4. فست بک
  5. لیفت بک
  6. کوپه
  7. گرند تور
  8. شوتینگ بریک
  9. کانورتیبل
  10. رودستر
  11. لیموزین
  12. رگ تاپ
  13. کارت
  14. ناچ بک
  15. سوپرکار
  16. باگی
  17. شاسی بلند 18-4×4
  18. کراس‌اوور
  19. اس‌پی‌وی
  20. پیکاپ
  21. ون
  22. مینی ون
  23. میکروون
  24. ال ای وی

 

سدان(سالون)

خودروهای‌ سدان یا سالون یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین خودروها هستند. به طور عامیانه این خودرو ها صندوق دارهم گفته می شوند.از قدیمی‌ترین انواع کلاس بدنه خودرو و اصلی‌ترین آن‌ها هستند که بسیاری کلاس‌های جدید براساس آن‌ها طراحی شده‌اند. تقریبا تمام خودروسازان کار خود را با ساخت مدل‌های سدان آغاز کرده‌اند. خودروهای این کلاس همه ۴ در و ۴ صندلی و گاها ۵ صندلی دارند. این دسته خودروها را شهری یا خانوادگی نیز می‌خوانند و به دلیل کارایی و تنوع بالا در بین همه‌ سنین و اقشار طرفداران زیادی دارند.

مزدا 3 یک خودروی سدان

 

استیشن

از دیگر انواع کلاس بدنه خودرو میتوان به کلاس استیشن اشاره کرد. خودرو های این فرم که واگن نیز خوانده می شوند و فرمی ازسدان‌ها با صندوق عقب جادارتر هستند. بدنه‌ کمی بزرگتر با طول بیشتری از نوع سدان است و صندوق آن‌ها به نوعی تا سقف خودرو ادامه یافته است در نتیجه از فضای حمل بار بزرگتری‌تری برخوردار می‌شوند.

 

استیشن واگن

 

هاچ بک

هاچبک‌ها یکی از پرطرفدارترین انواع کلاس بدنه خودرو در بین جوانان هستند که سال‌هاست از معروفیت جهانی بسیاری برخوردارند. مهم‌ترین شاخصه در فرم بدنه‌ هاچبک‌ها به غیر از ابعاد نسبتا کوچک‌شان، یک تکه بودن شیشه عقب و درِ صندوق بار آن‌ها است. به این ترتیب که در صندوق عقب با شیشه‌ عقب یکجا بلند می‌شود. همچنین هاچبک‌ها صندوق عقب مجزا از کابین ندارند.

 

مزدا 3 هاچ بک

 

فست بک

این خودرو ها در انواع کلاس بدنه خودرو  چیزی بین سدان ها و هاچ بک ها هستند که در واقع فست‌ بک‌ها نمونه‌هایی از سدان‌ها هستند که مانند هاچ‌بک‌ها بخش انتهایی سقف آن‌ها با شیبی نسبتا تند به انتهای صندوق عقب می‌رسد و فرمی یک ‌پارچه و زاویه‌دار در عقب خودرو ایجاد می‌کند.

 

خودرو فست بک

 

لیفت بک

این فرم از انواع کلاس بدنه خودرو که یکی از پرحاشیه‌ترین کلاس‌های خودرویی است به سدانی شباهت دارد که صندوق عقبش کوتاه شده یا به هاچ ‌بکی که صندوق عقبی کوچک اما خارج از اتاق دارد. تفاوت لیفت‌بک و فست‌بک این است که بخش انتهایی خودرو در لیفت‌بک‌ها مانند فست‌بک‌ها به صورت یک ‌پارچه و شیب‌ دار نیست و یک صندوق بار کوچک جدای از کابین در انتهای آن طراحی می‌شود.

 

بدنه لیفت بک

 

کوپه

در ایران متاسفانه به بسیاری از خودروها به اشتباه کوپه گفته می‌شود اما خودروهای این کلاس که یکی از معروف‌ترین انواع کلاس بدنه خودرو در دنیا است خصوصیات خاص خود را دارند. در تعریف آن‌ها گفته می‌شود که خودرویی با بدنه ‌ای دو در مسقف، که ساختاری تخم‌مرغی و کمی محدب دارد.

 

ماشین کوپه

 

GT یا  گرند تور

این کلاس از جذاب ترین و خاص ترین انواع کلاس بدنه خودرو می باشد. ابعاد گرند تورها نیز بزرگتر از ابعاد کوپه‌ها است. این ابعاد به منظور تامین فضای لازم برای موتور حجیم و تجهیزات لوکس داخل کابین این کلاس بزرگتر در نظر گرفته می‌شوند.

شوتینگ بریک

به خودروهایی دو در که فرمی بین استیشن و کوپه دارند شوتینگ بریک گفته می شود. این مدل از انواع کلاس بدنه خودرو نیز مانند کوپه مسقف است. این بدنه در قسمت عقب شبیه استیشن و فست بک است اما در قسمت جلو فرمی مشابه کوپه دارد. این کلاس نیز پرطرفدار در میان جوانان است.

 

شوتینگ بریک

 

کانورتیبل

این مدل از انواع کلاس بدنه خودرو در لغت به معنای قابل تبدیل است که به کلاس هایی گفته می شود که در آن‌ها بدنه دو در و رو باز است.

سقف جمع‌شونده آن‌ها گاهی از جنس پارچه یا برزنت است، که در این‌صورت سافت تاپ نام می‌گیرند و گاهی نیز این سقف جمع‌شونده از جنس فلزی و هم‌رنگ بدنه است که به آن هارد تاپ می‌گویند. این کلاس در ایران کروک نامیده می‌شود. کارنوتیبل‌ها دو در هستند اما چهار صندلی دارند.

 

کانورتیبل

رودستر

این نوع از انواع کلاس بدنه اتوموبیل کاملا مشابه کانورتیبل است. با سقف جمع شونده‌ پارچه‌ای یا فلزی و بدنه‌ی دو در. تنها فرق این دو کلاس در تعداد صندلی‌های آن‌ها است. رودسترها دو سرنشینه هستند. این کلاس در ایتالیا و آلمان اسپایدر خطاب می‌شود. رودسترها از خودروهای قدیمی صنعت خودروسازی هستند و قدمت این کلاس از کوپه و کانورتیبل بیشتر است.

 

رودستر

 

لیموزین

خودروهای این کلاس از انواع کلاس بدنه خودرو که اتومبیل‌های تشریفاتی هستند که بدنه‌‌ای شبیه سدان اما کشیده‌تر دارند. مهمترین استاندارد لیموزین فاصله‌ محوری بیشتر آن از حالت عادی است. گاهی اوقات با وجود طول بیشتر لیموزین با همان 4در تولید می‌شود و در مواردی با 6 در یا حتی بیشتر که البته در این صورت خودرو خارج از استانداردهای لیموزین قرار می‌گیرد. لیموزین بیشتر در مناسبات مختلف برای تشریفات و نقل مکان افراد سرشناس به کار می‌رود و دارای خصوصیات لوکس و تجملی می باشد.

 

لیموزین

 

رگ تاپ

رگ‌تاپ‌ها خودروهایی با سانروف دستی بودند. این سقف تاشو یا سانروف دستی عموما از جنس پارچه یا جنسی نرم بود که قابلیت جمع شدن داشت.

 

رگ تاپ

 

کارت

خودروهای این فرم از انواع کلاس بدنه خودرو که بیشتر در بین خودروهای مسابقه‌ای قرار دارند سبک، کوچک و بدون سقف هستند. اتومبیل‌های این کلاس تک سرنشینه هستند و ارتفاع و وزن پایینی دارند و بخاطرایمنی نامناسب نتوانسته مجوز ورود به شهر و بین شهر را بگیرد .

 

کارت

 

ناچ بک

بدنه‌ این کلاس از انواع کلاس بدنه خودرو که با کوپه و سدان هم‌پوشانی دارد، در قسمت کاپوت و موتور خودرو کشیده‌تر است و بخش مربوط به صندوق عقب در آن کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. کابین نیز در این کلاس به دلیل تک ردیفه بودن صندلی‌ها کوتاه‌تر از فرم سدان به نظر می رسد.

 

سوپرکار

این فرم از انواع کلاس بدنه خودرو ابر خودرو نامیده می شود و فرمی بین کوپه، فست بک و ناچ بک دارد. ابعاد آن بزرگتر از باقی کلاس‌های گفته شده است و فاصله‌ کف خودرو با زمین در آن‌ها بسیار کم در نظر گرفته می‌شود تا ظاهری کاملا اسپرت بگیرند. سقف آن‌ها کوتاه و محدب و طراحی بدنه در آن‌ها معمولا خشن و زاویه‌دار است. عرض بدنه نیز در این کلاس بیش‌تر از حالت معمول طراحی می‌شود. خودروهای این کلاس از نظر فنی بسیار قوی هستند و قیمت بالایی دارند.

 

سوپرکار

 

باگی

امروزه این کلاس خودرو از انواع کلاس بدنه اتوموبیل در بین خودروهای شهری دیده نمی‌شود اولین بار روی شاسی فولکس قورباغه‌ ای یا بیتل طراحی شد. در حال حاضر مسابقات اختصاصی برای خودروهای باگی برگزار می‌شود و بعضی اوقات خودروهایی از کلاس‌های دیگر توسط تیونینگ‌کاران به این کلاس تبدیل می‌شوند.

 

باگی

 

شاسی بلند

این کلاس از انواع کلاس بدنه خودرو مرتفع هستند شاسی ‌بلندها پیشتر در بین خودروهای جاده‌ای و بیابانی دسته‌ بندی می‌شدند اما امروزه مردم آن‌ها را خودروهایی شهری با ابعادی کمی بزرگتر می‌دانند. شاسی‌بلندها عموما دو دیفرانسیل با قابلیت تغییر به حالت تک دیفرانسیل هستند. البته امروزه برخی از خودروسازان تازه‌کار مانند کمپانی‌های چینی شاسی‌ بلندهای تک دیفرانسیل نیز تولید می‌کنند.

 

شاسی بلند

 

کراس اوور

ابتدا کراس‌اورها در انواع کلاس بدنه اتوموبیل را شاسی‌بلندهای شهری می‌نامیدند گاهی یک خودروی کراس‌اور روی شاسی هاچ ‌بک طراحی می‌شود. خودروهای این کلاس قابلیت‌های آفرودی ندارند و اغلب تک دیفرانسیل هستند.

 

کراس اور

 

اس پی وی

خودروهای این کلاس از انواع کلاس بدنه خودرو که معمولا در بین خودروهای لوکس قرار دارند مصارفی خاص و متفاوت دارند. همانطور که ظاهرشان خاص و متفاوت است. فرم کلی بدنه‌ آن‌ها مانند شاسی ‌بلندها است اما با طراحی متفاوت و خشن و گاهی ابعاد بزرگتر. تولید این کلاس در بین شرکت‌های خودروسازی جهان خیلی رایج نیست.

پیکاپ

خودروهایی که قابلیت حمل بار در عقب خود دارند را پیکاپ می‌نامند. در واقع در انواع کلاس

بدنه خودرو ،کلاس پیکاپ همان کلاس وانت در ایران است. این کلاس خودرویی که بیشترین

محبوبیت را در آمریکا دارد به دلیل  قدرت بالا و توان زیاد موتور برای مصارف بین شهری و

مسیرهای آفرودی مناسب هستند. فضای بار این خودروهای بارکش که تخت طراحی می‌شود

و جای صندوق بار را می‌گیرد حجم متفاوتی دارد.

 

پیکاپ

ون

در بین انواع کلاس بدنه خودرو به خودرو هایی که اتاق بزرگتر با ارتفاع بیشتری از حالت عادی دارند

ون می گویند این خودروها برای حمل مسافر کاربرد دارند و آن‌ها فرمی کشویی دارند. معمولا بین

۵ تا ۷ ردیف صندلی در آنها وجود دارد. ون‌ها را می‌توان مینی‌بوس‌های کوچک شده در نظر گرفت.

 

ون

 

مینی ون

به آن خودرویی چند منظوره و پرکاربرد گفته می شود که از استیشن بزرگ‌تر و از ون‌ها کوچک‌تر هستند.

مینی‌ون‌ها در مسافرت و برای حمل مسافران بیشتر به صورت همزمان، کاربرد بسیاری دارند و گاهی

خانواده‌های آمریکایی و اروپایی به علت فضای بیشتری که این کلاس از انواع کلاس بدنه خودرو در

اختیارشان قرار می‌دهد به آن تمایل دارند.

 

مینی ون

 

میکرو ون

خودروهای این کلاس از انواع کلاس بدنه اتوموبیل بسیار کوچکتر از مینی‌ون‌ها هستند

و معمولا برای حمل بارهای سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها را می‌توان وانتی

کوچک و مسقف نیز دانست. فرم بدنه‌ آنها مانند جعبه‌ای مکعب مستطیل شکل با ارتفاع

و عرض نزدیک به هم و طول کمی بیشتر از این دو است.

 

مینی ون

 

ال‌ای‌وی

خودرو های این کلاس اکثرا برای تفریحات و گردش اخر هفته در میان آمریکایی ها و

اروپایی ها استفاده می شود. آن‌ها نوعی ترکیب پیکاپ، مینی ون و هاچ بک هستند.

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟