برگ سبز خودرو چیست ؟آیا همان جایگزین سند مالیکت خودرو است؟

نوامبر 10, 2021 توسط 0

به نقل از دیجیاتو:

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «برگ سبز صادرشده از سوی پلیس، در حکم سند رسمی مالکیت وسیله‌نقلیه است. در اسناد جدیدالصدور این کلمه نیز درج شده است.»

سرهنگ عین الله جهانی، با بیان این مطلب در خصوص رسمی بودن برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت، اظهار داشت: «در راستای حمایت از مصرف کنندگان و کاهش هزینه های نقل و انتقال خودرو با توجه به تأیید برگ سبز خودرو توسط پلیس به عنوان سند مالکیت توسط دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، هموطنان دیگر ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند ندارند.»

برگ سبز خودرو چیست؟

پس از تعویض پلاک، پلیس راهنمایی و رانندگی برای بررسی نمودن اصالت خودرو، تایید هویت مالک خودرو و این دسته از موارد، اقدام به صدور برگ سبز خودرو با نام سند مالکیت خودرو می نماید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که در قسمت فوقانی این برگه، علاوه بر اینکه کلمه “سند ماکلیت خودرو” نوشته شده، شماره سنا که همان شماره مالکیت خودرو است نیز درج می شود که مهر تاییدی بر معتبر بودن آن دارد.

در بخش ابتدایی سند تک برگی، شناسنامه خودرو ذکر می گردد. در این شناسنامه مواردی از قبیل نوع، تیپ، رنگ، تعداد سیلندر، ظرفیت خودرو، تعداد چرخ های خودرو، ظرفیت سوخت خودرو، نوع سوخت، شماره ساسی، شناسه خودرو و تعداد محور ذکر می گردد. در قسمت دوم آن نیز اطلاعات کامل مالک نوشته شده است. به همراه برگ سبز نیز یک کارت هوشنمد صادر می گردد که سامل اطلاعات برگ سبز یا همان سند مالکیت است.

برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو یک سند ماکلیت برای وسیله نقلیه است‌

به گفته سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی:

برگ سبز خودرو که به واسطه پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می گردد، در واقع سند مالکیت خودرو است و داخل سندهایی که به تازگی صادر شده اند نیز این مورد ذکر شده است.

با توجه به اینکه جایگزینی برگ سبز خودرو با سند مالکیت توسط دادستانی کل کشور، رئیس کمسیون اصل 90 مجلس و دیوان عدالت اداری تایید شده، هموطنان دیگر نیازی ندارد که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.

بنابراین مردم باید مطلع باشند که دیگر نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست و در این مورد به شابعات گوش ندهند.

 

علی خضریان، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه دادند:

با تایید رسمی قوه قضاییه، برگ سبز خودرو در حکم همان سند مالکیت خودرو است و دیگر نیازی به مراجعه هموطنان به دفاتر اسناد رسمی نیست. البته اگر کسی تمایل به انتقال سند خودرو داسته این امکان از هموطنان گرفته نشده و می توانند برای انتقال سند مالکیت به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند ولی هیچ گونه الزامی در این باره وجود ندارد. چرا که برگ سبز خودرو همان حکم سند مالکیت خودرو را داشته و مردم بعدها با مشکلی مواجه نخواهند شد.

تایید برگ سبز به جای سند مالکیت چه مزایایی دارد؟

1- کم شدن هزینه های ناشی از انتقال سند خودرو

2- الزامی نبودن تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی

3- سریع تر پیش رفتن فرآیند معامله خودرو

4- صرفه جویی در زمان و هزینه برای اشخاصی که از 2 شهر مختلف اقدام به خرید خودرو می کردند.

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟