گیربکس های اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس CVT

فوریه 21, 2022 توسط مدیر سایت 0

گیربکس اتوماتیک یکی از محبوب ترین آپشن های خودروهای امروزی در میان رانندگان است، اما اختلاف نظرهای زیادی در مورد عملکرد پر هزینه و پر مصرف آن وجود دارد. بسیاری معتقدند که جعبه دنده اتوماتیک، مزیت های چندان بالایی هم نسبت به جعبه دنده دستی ندارد و علائم خرابی گیربکس CVT که یکی از بهترین گیربکس های اتوماتیک می باشد زود نمایان می شوند که در مقاله ” گیربکس CVT | بررسی کامل و عملکرد | مزایا و معایب و مقایسه با دیگر گیربکس هابه طور کامل آن را مورد بررسی قرار دادیم و برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک این مقاله کلیک کنید.

گیربکس CVT

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده اتوماتیک عملکردی خودکار دارد اما راننده باید رفتار درستی داشته باشد تا

این سیستم دچار مشکل نشود. در هنگام استفاده از این سیستم از تغییر حالت‌های

ناگهانی و استفاده از حالت مغایر با شرایط خودرو جدا خودداری کرد. از دلایل خرابی

گیربکس اتوماتیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از انتخاب حالت D (Drive) در وضعیت خلاص یا پا روی پدال گاز خودداری کنید.
  • از تغییر وضعیت دنده جعبه دنده (P, R, N, D) در زمان حرکت خودرو پرهیز کنید.
  • قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (Park) را فعال نکنید.
  • از حرکت با دنده خلاص در سرازیری‌ها اجتناب کنید.
  • از روغن گیربکس مخصوص خودرو استفاده کنید.
  • سرویس دوره‌ای را به صورت منظم انجام دهید.

 

7 علائم خرابی گیربکس CVT و دیگر گیربکس های اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک از یک سیستم مکانیکی و رایانه‌ای پیچیده تشکیل شده است؛ از این‌رو اگر در مراقبت و نگهداری آن سهل انگاری کنید و در صورتی که گیربکس به سرویس نیاز داشته باشد و آن را نادیده بگیرید، هزینه و زحمت زیادی برایتان خواهد داشت. خرابی و مشکلات جعبه دنده اتوماتیک به صورت علائم و اخطارهایی ظاهر می‌شوند که باید آن‌ها را جدی بگیرید. از شایع‌ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)  احساس لرزش در جعبه دنده

در سیستم گیربکس های اتوماتیک، تغییر از یک دنده به دنده دیگر کاملا روان انجام می‌شود و نباید هیچ‌گونه ضربه، لرزش یا لغزشی احساس شود. گاهی اوقات تعویض دنده با سختی و مشکل انجام شده که احتمالا به مرور زمان این مشکل بدتر می‌شود؛ از این‌رو باید در همان مرحله به رفع مشکل اقدام کرد تا چرخ دنده‌ها آسیب نبینند و مشکل جدی‌تر نشود.

2) صدای ناله، وزوز یا کوبش در حالت دنده خلاص

اگر به‌طور ناگهانی صدای ناله، وزوز و کوبش در زیر خودرو احساس شود، ممکن است گیربکس اتومبیل دچار مشکل جزئی یا جدی شده باشد. این صداها یکی از علائم خرابی گیربکس CVT خودرو بوده که ممکن است به دلیل کاهش سطح روغن گیربکس یا از بین رفتن خاصیت محافظتی روغن به گوش برسند که در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر به مکانیک متخصص و کارشناس حرفه ای و باتجربه مراجعه کنید.

علائم خرابی گیربکس CVT

۳) استشمام بوی سوختگی

یکی از شایع‌ترین علائم خرابی گیربکس CVT، بوی سوختگی است که معمولا در اثر گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس به مشام می‌رسد. روغن گیربکس نقش روغن‌کاری سیستم برای عملکرد روان را برعهده دارد و در صورت کم شدن سطح روغن (نشت)، کاهش توانایی و خاصیت روغن‌کاری، اصطکاک قطعات و تجمع پسماند افزایش می‌یابد و در نهایت به خرابی کامل گیربکس و هزینه های سنگین منجر می‌شود.

۴) خارج شدن دنده از جای خود

اگر دنده اتومبیل از جای خود خارج شده یا نیروی‌کشندگی خود را از دست داده است و گیربکس اتوماتیک دچار لغزش شده و برای جلوگیری از این مشکل باید گاز بیشتری به خودرو بدهید؛ یعنی سیستم گیربکس خودرو دچار نقص فنی شده است و باید سریعا به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

۵) نشت روغن گیربکس و کاهش سطح روغن

چنانچه با مایع قرمز رنگ یا قرمز تیره کثیف در پارکینگ یا محل عبور خودرو مواجه شده‌اید، احتمالا روغن گیربکس دچار نشتی شده است و در نهایت به کاهش سطح روغن و سختی کارکرد سیستم گیربکس منجر می‌شود؛ زیرا پایین آمدن سطح روغن سبب افزایش اصطکاک قطعات گیربکس می‌شود و خرابی کامل سیستم گیربکس خودرو را در پی خواهد داشت.

۶) روشن شدن چراغ اخطار موتور خودرو

یکی دیگر از شایع‌ترین علائم خرابی گیربکس CVT خودرو، روشن شدن چراغ اخطار موتور است که به راننده هشدار وجود مشکل را می‌دهد. البته چراغ اخطار خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلات مختلف در سیستم‌های مختلف اتومبیل باشد. سیستم انتقال خودکار دارای سنسورهای بسیاری است که در صورت وجود مشکل، سیگنال‌هایی را به رایانه اتومبیل ارسال کرده و بدین ترتیب چراغ اخطار موتور خودرو روشن می‌شود که توجه به این موضوع، می‌تواند هزینه و زمان تعمیر را به شدت کاهش دهد.

۷) درگیر نشدن گیربکس یا تاخیر در حالت خلاص و حرکت

 

گیربکس های اتوماتیک

تاخیر در عملکرد یا درگیر نشدن گیربکس در حالت حرکت یا دنده عقب است که این موضوع بیانگر وجود مشکل در سیستم انتقال است. کثیف و رقیق شدن روغن گیربکس یا وجود اختلال در سیستم کامپیوتر از دلایلی هستند که سبب بروز چنین مشکلی خواهند شد که با تعویض روغن یا ریست کردن رایانه ماشین، ممکن است مشکل برطرف شود.حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که چطور می توان رایانه ماشین رو ریست کرد که در واقع با قطع کردن باتری به مدت ۳۰ دقیقه، می‌توانید رایانه خودرو را مجددا تنظیم کنید. در صورتی‌که مشکل برطرف نشد، سریعا به کارشناسان تعمیرات گیربکس اتوماتیک اتومبیل خود مراجعه کنید.

 

هزینه تعمیر

یک باور اشتباه که در مورد گیربکس CVT و دیگر گیربکس های اتوماتیک وجود دارد این است که هزینه تعمیر و نگهداری جعبه دنده های خودکار بسیار بالاست و مصرف سوخت بیشتری نسبت به نوع دستی دارند.

در مورد قیمت بالا، باید گفت که این مسئله کاملاً طبیعی است، و شما حتماً ترجیح می دهید به جای یک عمر درگیر شدن با مشکلات جانبی تعویض دنده دستی، مقدار بیشتری هزینه کنید.

در مورد مصرف سوخت بالا هم نیاز است توضیح کاملی را بدهم تا این باور غلط از بین برود.

خودروهایی که گیربکس دستی دارند، هنگام توقف باید خلاص شوند وگرنه خاموش می شوند.

در خودروهای گیربکس اتوماتیک، نیازی به خلاص شدن دنده نیست و سیستم جعبه دنده، خودرو

را تا زمان حرکت مجدد در همان حالت نگه می دارد.

در این شرایط، مقدار بنزین مصرفی، کمی بیشتر است؛ با این حال، خودروهای گیربکس اتوماتیک

در سرعت های بالا، مصرف سوخت بسیار پایین تری نسبت به خودروهایی با جعبه دنده دستی دارند.

گیربکس های اتوماتیک شامل گیربکس های AMT، دوکلاچه DCT، سیاره ای AT و CVT می شود.

این نوع گیربکس از بخش های مبدل گشتاور، کلاچ گیربکس اتوماتیک، چرخ دنده های گیربکس اتوماتیک

و کامپیوتر مرکزی خودرو یعنی ECU تشکیل می شود و ظاهر و عملکرد تمامی جعبه دنده های اتوماتیک

تقریباً شبیه به هم است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم دلایل و علائم خرابی گیربکس های اتوماتیک را به طور کامل مورد بررسی

قرار بدهیم تا مطمئن شوید که مشکلی برای گیربکس خودکار خودروی شما به وجود نیامده است

یا در صورت بروز چنین مشکلاتی سریعا به تعمیرگاه متخصص و مجرب مراجعه کنید؛ زیرا اغلب علائم

خرابی گیربکس اتوماتیک به صورت جزئی نمایان می‌شوند و نادیده گرفتن آن‌ها به تعمیرات پرهزینه

و زمان‌بر منجر خواهد شد.

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟